Oftest stilte spørsmål

Arbeidsforhold

  • Du trenger ingen utdannelse eller erfaring for å bli vikar i barnehage. Det viktigste er at du har lyst til å jobbe med barn. Har du tidligere erfaring fra et annet bemanningsbyrå eller fra direkte ansettelse i barnehage eller skole er det bare et pluss.

  • Det kreves politiattest for å arbeide med barn. Alle ansatte i Barnehagesentralen må fremvise gyldig politiattest for å få tilbud om oppdrag.

    Du søker selv om politiattest via politiets nettsider.
    Dersom det er behov, vil vi utstede en erklæring som bekrefter behov og formålet med en politiattest for deg. Denne legger du da ved i søknaden.

    Du vil få politiattesten i den digitale postkassen din. Denne må så sendes til info@barnehagesentralen.no.  Vi gjør oppmerksom på at Barnehagesentralen ikke kan oppbevare politiattester, så politiattester som sendes til oss f.eks. per post vil bli makulert. Attesten må være nyere enn 3 måneder for å være gyldig.
    Vi gjør oppmerksom på at vi kan kreve ny attest fra vikarer som har vært inaktive i 3 måneder eller mer (permisjon, utenlandsopphold o.l.). Ta vare på din politiattest. Dersom du skal være innleid over en lengre periode, kan oppdragsgiver også kreve at du fremviser attesten direkte til dem. Ta kontakt med oss om du har ytterligere spørsmål.

  • Du registrerer tilgjengelighet i kalenderen på profilen din. Som ansatt i Barnehagesentralen plikter du deg til å holde din arbeidskalender oppdatert til enhver tid. Dagene man kan jobbe gjenspeiles i fargen grønn, mens dager man ikke kan jobbe gjenspeiles i fargen rød. Fargen grå betyr at du ikke har oppgitt tilgjengeligheten din.

  • Dersom din oppdragsgiver ønsker å beholde deg utover den avtalte tiden, og du samtykker til dette, må du gi beskjed til oss på tlf, sms eller e-post, og opplyse om:

    • Hva du har avtalt (hvilken periode/dager/arbeidstid)

    • Hvor (hvilken barnehage og avdeling du skal jobbe på)

    • Hvem du har avtalt med (kontaktperson hos oppdragsgiver)

    Oppdragsgiver vil motta en bekreftelse på avtalt oppdrag, og deretter vil du også motta en bekreftelse. Denne bekreftelsen fungerer som en bindende avtale.

  • Nei, alle transportkostnader til og fra arbeid må man dekke selv. Unntak kan forekomme i spesielle tilfeller for ett konkret oppdrag. Dette vil i tilfelle avtales skriftlig på forhånd.

    Hvis man er en aktiv vikar og jobber mye så anbefaler vi å anskaffe et månedskort til buss/tog/trikk/t-bane.

  • Dersom du blir syk eller ikke kan møte til avtalt oppdrag må du ringe oss i Barnehagesentralen så snart som mulig og senest kl. 07:00 morgenen første fraværsdag. Det er ikke tilstrekkelig å melde fravær per sms eller e-post. Dette gjelder både ved egenmelding og ved sykemelding.

    Oppdragsgiver vil bli informert av oss. Dersom du ikke følger våre retningslinjer for varsling om sykdom, vil det ikke utbetales lønn for fraværet. Påkrevd skjema, sykemelding eller egenmelding, må også være levert innen fristene for det enkelte skjema. Les mer om vilkår for sykepenger i personalhåndboken som er tilgjengelig på din profil.

  • Ja. Vi følger Folketrygdloven når det gjelder bestemmelser om og vilkår for sykepenger.

    Utover at du skulle vært i et avtalt oppdrag denne dagen, må også en rekke andre kriterier være oppfylt for å ha rett til sykepenger. Dette gjelder både opptjeningstid, når/hvordan vi ble varslet om fraværet, hvorvidt du fremlegger egenmelding og/eller sykemelding, for å nevne noe. Du kan lese mer om vilkår for utbetaling av sykepenger i personalhåndboken, som er tilgjengelig på din profil.

  • Alle som er ansatt som tilkallingsvikar er forsikret mot yrkesskader og yrkessykdommer.

  • Alle ansatte i Barnehagesentralen er pålagt taushetsplikt. Det vil si at du aldri skal diskutere fortrolige opplysninger fra ulike arbeidsplasser eller ulike personer med andre enn oppdragsgiver og oss i Barnehagesentralen. Alt du får vite bør betraktes som konfidensielt. Taushetsplikten gjelder både forretnings – og driftsforhold i Barnehagesentralen, på arbeidsplassen du er innleid i, samt de generelle bestemmelsene i Forvaltningsloven §13 og Barnehageloven § 20.

    Taushetserklæringen er integrert i arbeidsavtalen og signeres sammen med den.

  • Ja, det kan du. Send en e-post til info@barnehagesnetralen.no, så vil du få utsendt en attest for arbeide timer. Vennligst opplys om du eventuelt har endret navn e.l. Vi lagrer lønnsdata i 5 år jfr. Lov om skatteforvaltning før de slettes. Vi kan derfor ikke utstede attest for arbeid dersom det er 5 år eller mer siden din sluttdato i Barnehagesentralen.

Lønn

  • Lønnen utbetales etterskuddsvis den 25. hver måned. Det vil si at de timene du jobber mellom f.eks. 1. september og 30. september vil bli utbetalt senest 25. oktober.

  • Ja, for å få utbetalt lønn må du levere/registrere timene dine fortløpende. Timeregistrering gjøres i hovedsak gjennom «min side» på din profil.

    Vi anbefaler at du registrere timene dine fortløpende og ila inneværende uke, for å sikre at timene registreres korrekt, og ikke glemmer å endre tidene som avviker fra da du faktisk var på jobb.

    Brukerveiledningene ligger tilgjengelig på Min Side under “delte filer og dokumenter”.

  • For å få utbetalt lønn må du ha registrert timene dine innen innleveringsfristen den 1. hver måned. Dersom ikke fristen overholdes vil vi måtte stoppe lønnen din, og du vil få utbetalt denne ved neste lønnskjøring etter timene er registrert og faktura kjørt til kunde. Vi oppfordrer deg til å ha gode rutiner for registrering av timer og anbefaler at du registrere timene dine fortløpende f.eks. ukentlig.

  • Lønnsslippen din finner du i appen til Tripletex.

  • Vi henter skattekort elektronisk fra skatteetaten. Disse blir hentet hver måned før lønningsdato.

  • Vi innhenter dine skatteopplysninger elektronisk fra Skatteetaten. Dette forutsetter at vi har mottatt og registrert ditt personnummer/D-nummer og kontonummer. Det er ditt ansvar å sørge for at vi har denne informasjonen. Du kan selv endre ditt skattetrekk på Skatteetatens nettsider.

    Det er arbeidstakers ansvar at opplysningene som er oppgitt i forkant av lønnsutbetaling og forskuddstrekk, stemmer. Trekk kan ikke endres tilbake i tid.

    Dersom du har tabelltrekk og Barnehagesentralen er din biarbeidsgiver (dvs. hvor du forventer lavest utbetaling ila året), så gi beskjed til ditt avdelingskontor. Da vil vi i tilfelle benytte prosentsatsen på ditt skattekort.

    Dersom du benytter frikort og har flere arbeidsgivere, må du selv bestemme hvor mye hver arbeidsgiver skal bruke av frikortet og dele opp frikortbeløpet deretter.

  • Feriepenger opptjent i fjoråret utbetales ved lønnsutbetaling i juni hvert år.

    Feriepenger utbetales etter reglene i ferieloven. Som medarbeider i Barnehagesentralen vil du få minimum det samme du ville fått om du var direkte ansatt hos oppdragsgiver. Det kan bemerkes at Barnehagesentralen ikke differensierer satsen avhengig av kunden her, men følger Hovedtariffavtalens bestemmelser – til fordel for alle våre medarbeidere.

    Ansatte over 60 år får utbetalt 2,3 prosentpoeng mer feriepenger – som vi er pålagt å foreta forskuddstrekk på. Disse utbetales sammen med ordinære feriepenger – ved lønnsutbetaling siste virkedag i juni.

  • For utbetaling av sluttoppgjør etter avsluttet arbeidsforhold, send skriftlig forespørsel på e-post til oss.